pühapäev, 6. detsember 2009

VENNASKONNASELT. Ain Prosa telefilm "Lihtne lugu, lõpuga."

Stsenarist ja rezhissöör Ain Prosa (Karl Ristikivi novelli “Minu sõber David” põhjal), assistent Katrin Kuusik, muusika: ansambel “Vennaskond”, kunstnik Killu Mägi, operaatorid Meelis Kadastik ja Priit Vehm, helirezhissöörid Mati Jaska ja Jüri Vaher, valgustajad Jüri Hindremäe ja Kaljo Nikker, montaazh: Kalle Käärik, Aivar Müür, Hendrik Reindla ja Peeter Tobbi, arvutimontaazh: Kaido Stroom, konsultant Marek Toompere, pürotehnik Toivo Rohiväli, jumestaja Reet Urbsoo, kostümeerija Annely Pahman, rekvisiitor Esta Undo, lavakujundus ja ehitus: Samuel Tääger, Peep Ojaveski ja Heiki Vellavere, produtsendid Elo Selirand ja Vilja Palm. Peaosades: Külli Koik (Carmen), Külli Teetamm (Diana), Üllar Saaremäe (Roland), Veikko Täär (David), teised osatäitjad: Toomas Tuul, Birgit Lilienthal, Jana Davidjants, Kaur Sinissaar, Margit Roosaar, Sten Gavronski, Allan Selirand, Martin Tordik, Vladimir Tamm, Indrek Saul jt. Video Beta SP, 48 min, värviline. © ETV “Teleteater”, 1998.


Sel õhtul oli kavas ette nähtud ka Jalgpalli MM 2010 alagruppide loosimine. Sellepärast siis lühike unustatud lavastus aastast 1998. Kaks etendust ühel õhtul.... Jalgpallist ma jahuma - mul ükskõik, küll aga Vennaskonnasse mähgkunud teleetendusest.
Võib-olla on olemas ka pikem versioon (täispikad laulud) tõelistele, tõsistele Vennasonna fännidele alternatiiviks Trubetsky "filmidele". Erinevalt neist, siiski nauditavad, ekshibitsionismi ilmingutest on sel telelavastusel ka põnev süžee. Ei mäleta, kas olen lugenud Ristikivi novelli "Minu sõber David". Nii ei või ma öelda, kui palju sealt on võetud. Põhiliin vist ikka: kuidas neiut petab armastatut mees, noor naine on šokis ja mõtleb kiirelt välja või tema mõistus genereerib kaitserefleksina kujutletava rikka sõbra Davidi ja ühes temaga ka uue meeldivama reaalsuse, mis loo arenedes põrkub teravalt tegelikkusega. Selge loo lihtne lõpp. Ehkki uskumatu. Ehkki minu meelest ikkagi naeruväärne, mida peategelane Carmen kõige rohkem kardab. Kes nii kangesti pelgab naeruväärne olla, paratamatult seda ikkagi on. Aga loo peategelane Carmen võib loo lõpetada, kuidas iganes tahab. Tema uus seitsme päevaga loodud maailm ju. Selline oma mulli sisse minek läheb hästi Vennaskonna romantilise subjektiivse maailmatunnetusega kokku.
Ei tea, kuhu Külli Koik üleüldse kadunud on ja kes ta oli? Google tõlgendab Külli Koiki nime enamasti: kuhu küll kõik... Ja kuhu küll kõik tema tulevased rollid jäid? Teised kolm on ju kümne aasta jooksul ennast tublisti näidanud ja tema mängis kindlasti samaväärselt. Ei mingit ülemängimist ega "röökimist".Pehme ja harmooniline, samas rajalt maas ja terav-torkiv.
Ain Prosa oli seda tükki lavastades juba peaaegu kolmkümmend. Juba peaaegu küps tõenäoliselt. Nii et on üllatav, et ta sellise eeldatavalt vastuolulise kompoti sünnitas. Ma olin täiesti kindel, et ta oli sel ajal maksimaalselt 25-aastane ja et tegemist on tema esimese lavastusega pärast lõpetamist, sest kust võtab kogenud inimene  vaprust kõik üheks tervikuks keevitada: alates piiblist ja Tshehhovist. Aga ei. Punk igatahes. Minul, kui kunagisel andunul Vennaskonna fännil oli mõnus õhtuke.



Aga Trubetskyt ma armastan...

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Külli Koik on minu teada nüüd Külli Reinumägi ja tegutseb aktiivselt :)

Kylmjalg ütles ...

Väga tore! Eks ma olengi üsna tume teatud osa näitlejate osas, keda nii tihti telekas ei näidata, et oleks juhtunud nägema. Ignorantsust küll...